NewYork2019.reismee.nl

Dag 8: nog maar een halve dag in New York, jammer maar helaas

Vandaag is het al weer onze laatste dag in New York en moeten we ons appartement uit. We hebben wederom besloten om vroeg naar de stad te gaan en nemen onze koffers dus mee. Bryan heeft een Samsonite shop in het Oculus gevonden, waar we waarschijnlijk onze koffers kunnen stallen voor een ochtend voor acht dollar per koffer. Dus nu nog even met de koffers trein in en uit, trap op en af en dan zoeken naar deze shop. Met een appje heeft Bryan dit snel gevonden, maar blijkt het toch niet mogelijk te zijn. Gauw googlen we een andere zaak op en brengen net buiten het WTC terrein onze koffers naar een souvenirshop die is aangesloten bij de organisatie van het appje.

Het is even zoeken, maar dan hebben we het gevonden. We stallen hier onze koffers en spreken af deze om één uur weer op te halen. Dan scoren we nog wat te eten in een lunchzaakje en eten dit al wandelend weer op. Bij het WTC station nemen Anita en ik afscheid van Bryan en Sanne en wandelen richting de plaats waar we het afgelopen weekend de ferry namen naar Jersey city. Het is wel zonnig, maar toch weer een koudere wind dan gisteren. We wandelen een uurtje door het park en ik geniet van de rust en geen winkels, haha.

Vervolgens wandelen we weer door de stad rustig aan terug naar het WTC terrein en kijken hier nog wat rond. Om één uur zien we Bryan en Sanne weer onze kant uit komen lopen, Bryan moet direct door naar het toilet met hoge nood :-) Sanne verteld ons dat ze niet meer naar Time Square zijn gegaan, omdat ze in een verkeerde trein waren gestapt en eigenlijk uitkwamen in Soho. Hier waren we nog niet geweest, dus hebben ze daar nog wat willen shoppen maar kwamen echter weinig interessante winkels tegen. Ze hebben dus eigenlijk alleen maar gewandeld en toen ze weer bij het WTC terrein aankwamen, zagen ze een outlet met hele leuke dingen. Zijn wel even naar binnen gegaan, maar vanwege de afspraak om om één uur weer bij ons te zijn, konden ze niet verder shoppen.
Anita kreeg het ineens ook op haar heupen en wilde nog wel even snel daar naar toe. Sanne en zij gingen snel terug naar deze outlet en ik moest even op Bryan wachten. We hadden afgesproken om nog drie kwartier voor het shoppen te reserveren en dan de koffers terug te halen en dan snel naar de Path trein, die ons naar Newark moest brengen.

De drie kwartier werden goed besteed en er werden tassen en jassen gekocht. Toen was het tijd voor de koffers en naar Newark Liberty Airport. Wij waren er allemaal vanuit gegaan dat de trein ons tot aan het vliegveld zou brengen, maar dat bleek niet het geval te zijn. We besloten snel een Uber te nemen en die hadden we ook echt in enkele minuten te pakken. Het was ongeveer een kwartier rijden naar het vliegveld en deze chauffeur was iets spraakzamer dan de vorige en vertelde honderd uit tegen Bryan over zijn verdienste en werkzaamheden via Uber. We waren op tijd op het vliegveld en na het inchecken/afgeven van de bagage hebben we nog een restaurant opgezocht, want we hadden natuurlijk weer honger en een lange reis voor de boeg. Bryan en ik hadden een lekkere hamburger met chips gekozen, Sanne een wrap en Anita een lekkere salade. Het was heerlijk, maar het duurde wel wat lang voordat het eten kwam. Dit gaf toch weer een beetje stress, want je weet niet hoeveel mensen er in de rij stonden voor de douane-check. Maar dit bleek achteraf wel mee te vallen en op tijd kwamen we aan bij de gate. We gingen om vijf uur boarden en hadden nog een kwartier tijd. Omdat het erg druk was, zaten Anita en ik afzonderlijk van elkaar op een stoel en stonden Bryan en Sanne wat achter aan (Sanne stapt altijd zo laat mogelijk in). Ik zag hen staan, maar toen wij aan de beurt waren om in te stappen, waren ze in geen velden of wegen te zien. Dus besloten wij maar alvast in te stappen, maar toen bijna iedereen er als was en zat begonnen we hem toch wel een beetje te knijpen.

Maar........gelukkig ineens waren ze daar. Ze zaten aan de overkant van ons, Bryan liet ons nog weten dat ze nog even naar de winkels waren gelopen en bijna de tijd waren vergeten, pffff. Je zou er toch een hardverzakking van krijgen :-)
Na een lange reis en snelle tussenstop in Copenhagen, landen we vrijdagmorgen om kwart voor tien weer op Hollandse bodem.

Resume: New York is ons goed bevallen. We hebben genoten van de mooie skyline, het lekkere snelle eten, de mensen, de gebouwen, de dure auto's, de vele shops en van elkaar. Het was leuk om met Sanne en Bryan op stap te zijn geweest en wij als ouders hebben ervan genoten. De manier waarop ze ons door de stad hebben geleid en geholpen bij moeilijke beslissingen (wat zal ik nu weer eens als ontbijt nemen, Sanne?) was te gek, nog bedankt, jongelui. Nog bedankt voor jullie uitnodiging om met jullie mee te gaan. Of we nog eens naar New York zouden gaan, betwijfel ik. Ik zou nog wel graag een keer naar Amerika willen, maar dan naar de Westkust,
"Amerika, i'll be back"

Dag 7: Fietsen in Central Park, Games of Thrones en The Phantom

Rond een uurtje of acht lopen we weer ons appartement uit om naar onze vaste ontbijtrestaurant te gaan, City Diner.We hebben weer een heerlijk ontbijtje en gaan goed gevuld op weg naar New York City. Via Exchange Path station hoeven we maar 1 halte te gaan naar WTC station. Dan door met de metro naar Central Park. Bij de ingang van het park huren we voor drie uur vier fietsen en moeten deze om kwart over één weer inleveren.

Het is een mooie dag, niet koud en heerlijk om te fietsen. In het park gebeurd er van alles om je heen. Er wordt hard gelopen, gefietst, gewandeld. Er rijden koetsjes met paarden of je kunt in een fietskoetsje worden rondgereden. We zien voor de fietskoetsjes bedragen van vier dollar per minuut staan. Wat wordt er toch een hoop geld verdiend aan de toeristen.

We fietsen rustig het park in het rond en stoppen bij interessante punten, b.v. de fontein van Friends (dachten we, maar nu zie ik dat toch een andere fontein is die we gemist hebben), het meertje, een bergje met mooi overzicht over het park, etc. Na anderhalf uur besluiten we even het park uit te fietsen op zoek naar een broodje en koffie. Dat eten we vervolgens weer lekker in het zonnetje op een bankje in het park op. Heerlijk relaxed en smaakt heerlijk. Hierna weer door naar de gedenksteen van John Lennon Memorial. we hebben geluk. Er is een muzikant die het nummer Imagine speelt. Erg indrukwekkend en mooi.

Dan is het weer tijd om de fietsen in te leveren. We wandelen de stad weer in en komen vanzelf weer uit bij Rockefeller Center en gaan daar even naar binnen voor een sanitaire stop. Wanneer we er weer uit lopen, komen we op het middenplein uit, daar waar de schaatsbaan en het beeld staan. Ik zie als eerste iets staan dat er eerder niet stond en zeg dit tegen de rest. Sanne slaakt direct een kreet van opwinding "dat is de troon van Games of Thrones". Ze verteld ons dat er op meerdere plaatsen in de wereld tronen zijn neergezet. Het is haar niet bekend of hier een prijsvraag aan vast zit of iets dergelijks. Maar we gaan er toch maar even naar toe en maken wat foto's. We zijn niet de enige en heel veel mensen gaan met de troon op de foto.

Bryan zegt dat hij nog even naar Time Square wil om langs te gaan bij Reebok of er nog iets leuks is voor Crossfit. Hij wil voor een broekje gaan. Uiteindelijk scoort hij en Sanne ieder een paar crossfit schoenen en wij voor Leroy en Bryan een crossfit broekje. Ik heb zelf nog niets gekocht en wil in ieder geval een petje van New York hebben voor mijn pettenverzameling en ook een souvenir voor in de kast. Als ik op in een souvenir shop de hoofdprijs moet betalen grijpt Bryan in en zegt dat we beter even naar Chinatown kunnen gaan. Dus hup weer in de metro en naar Chinatown. Als we uit de metro stappen, komen vrij snel een souvenirwinkel tegen en daar scoor ik inderdaad voor een derde van het bedrag dat ik moest betalen op Time Square een pet, mooie mok en een magneet voor mijn moeder en Sanne iets voor haar neefje die gek is op spullen uit New York. Na weer wat door Chinatown te hebben gewandeld, besluiten we voor een pizza te gaan in Little Italy. We vinden na hier wat zoeken een restaurant, waar Bryan eigenlijk niet zo veel zin in heeft. Voor de deur staat namelijk iemand die je naar binnen lult en Bryan gaat liever bij een klein zaakje achteraf eten. Echter die kunnen we niet vinden, dus dan maar in dat restaurant. Als we een tafeltje hebben uitgezocht en we de menu-kaart bekijken staan daar niet echt veel pizza's in. Wat we wel zien is dat er op de prijs altijd 20 % tip op wordt gerekend. Dat is echt heel veel geld en we hebben eigenlijk ineens geen honger meer en besluiten op te stappen. Bryan stelt voor een kleine meeneem pizza te bestellen (als afkoopsom voor het restaurant, laten we maar zeggen). We bestellen de kleinste pizza en zeggen dat we deze meenemen en dus niet blijven. Dit is geen probleem en een kwartier later lopen we met een kleine doos naar buiten. We eten deze al wandelt op (ik vindt hem erg lekker) en besluiten dan om in Chinatown ook nog wat hapjes te halen bij het zaakje waar we al eerder geweest zijn. Dit wordt ook weer wandelend verorbert en is weer heerlijk.

We moeten weer terug naar Time Square, want Sanne heeft een tweede musical besteld. Om 20:00 uur gaan we naar "The Phantom of the Opera". We hebben er veel zin in, zeker gezien de positieve ervaring van afgelopen zondag bij The Waitress. Ik heb 's morgens in het appartement nog even het verhaal opgezocht, zodat ik weet waar het vanavond over zal gaan. Het is een wat serieuzere musical dan Waitress, meer als opera gezonden. Ik vraag me af of ik het wel echt mooi ga vinden, maar heb besloten om er heel open naar te gaan kijken en te gaan genieten. Nog snel nog even naar binnen bij de Disneystore voor een knuffel voor haar nichtje en dan naar het theater.

Om half acht kunnen we de kaartjes ophalen buiten het gebouw en wanneer we die hebben gaan we lekker op tijd naar binnen. We konden geen vier plaatsen bij elkaar meer regelen, dus zitten Anita en ik ergens anders dan Sanne en Bryan. Maar dat is niet erg, je kunt toch niet praten tijdens de uitvoering en zien elkaar wel weer in de pauze. Wanneer het begint kan ik Anita vertellen wat ik vanmorgen gelezen heb en gaat het voor haar ook een beetje spelen. Het podium zit er fantastisch uit en de effecten zijn adembenemend mooi. Ook de muziek en songs zijn mooi en je wordt er helemaal in gezogen. We genieten wederom van een mooie voorstellen. Rond half elf is de voorstelling afgelopen, we hebben geen tijd om echt na te praten over de musical, want we moeten snel met de metro naar het WTC om de laatste Path trein te halen. Deze vertrekt om elf uur en na een stressvolle en snelle metrotocht, komen we op tijd aan. Pffff, wat was even stressen. Nu kunnen we even napraten en wandelen het laatste stukje vanuit het station Grove in Jersey city naar ons appartement.

Wat een dag hebben we weer achter de rug, we hebben allemaal het gevoel dat we veel langer in New York zijn geweest dan een week. Het voelt veel langer en wat hebben we een hoop gezien en beleeft. Morgen onze laatste dag hier in Amerika. De koffers worden nog gauw even ingepakt, want morgen willen we met alle spullen weer op tijd naar het WTC om onze laatste ochtend nog even goed te besteden. Sanne en Bryan willen nog gauw even wat shoppen, maar daar heb ik echt geen zin meer in. Ik wil graag even langs de Hudsonrivier wandelen, want ik heb er een mooi park gezien. Ik kan zelf eigenlijk geen winkel meer zien, haha.

Dag 6: museum, fietsen en shoppen

Vanmorgen weer heerlijk gegeten in de City Diner, waar we twee dagen geleden ook hebben ontbeten. Ik kan zoals altijd niet echt beslissen wat te nemen, totdat Sanne me wijst op een combi ontbijt. Dit bestaat uit panecakes en twee gebakken eieren, gebakken aardappels, uitgebakken spek, twee worstjes en word op twee borden voor me neergezet. Heerlijk was het en ik ben ook nog ver gekomen, behalve een halve pancake was het op. Ook de andere hebben weer lekker gegeten.

Toen met de Path weer naar het WTC station, waar we afscheid namen van Bryan. Hij ging in zijn eentje naar een of andere kunst museum. Hij had gisteren geluk, samen met Sanne. Want toen we stonden te wachten om met de lift weer naar beneden te gaan in het Rockefeller Center, stond een ouder stel achter hem en vroegen of ze zin hadden in twee kaartjes voor een modern kunst museum. Sanne en wij hebben besloten om naar het Natural History museum te gaan. De tickets hadden we gisterenavond online besteld.

Rond kwart over tien gingen wij met zijn drieën het museum in en hebben daar tot ongeveer 12 uur rondgelopen. Dit was erg interessant, maar vanwege het fietsen, wat vanmiddag gepland stond, hebben we niet alles kunnen zien. Maar het was goed zo.

Bryan en Sanne hadden via WiFi van het museum contact met elkaar en afgesproken dat  we elkaar op Time Square weer zouden ontmoeten. Bryan was er iets eerder dan ons en stond op een soort trap/podium naar ons uit te kijken. We zijn al vanaf grote afstand naar hem gaan zwaaien, maar hij had alleen maar oog voor zijn telefoon, haha. Toen we vlak voor hem stonden zag hij ons ineens staan.

Dus toen weer in de metra naar Brooklyn, waar we hadden afgesproken voor een fietstocht van drie uur met een Nederlandse gids. Bryan had het adres van een vriend gekregen en we hebben genoten van deze tocht en de verhalen van deze man. Hij bleek al ruim 42 jaar in New York te wonen en wist erg veel te vertellen over de geschiedenis van NY. Ook vertelde hij dat hij aanwezig was bij 9/11 en dat hij het tweede vliegtuig op 4 km afstand in de tweede toren heeft zien aanvliegen.

Heftige verhalen, zeker ook omdat we gisteren natuurlijk in het 9/11 museum zijn geweest en de beelden nog vers in ons geheugen hadden staan. Ook is er veel schade aangericht door de orkaan Sandy, zowel aan gebouwen en aan de metro (die grotendeels zijn ondergelopen en veel schade hebben opgelopen) als ook een groot aantal doden.

Vooraf hadden we even drinken en wat te eten gehaald, want het was al weer half zes voordat we klaar waren en terug gingen naar New York City, alwaar er natuurlijk nog even geshopt moest worden en Anita en Sanne weer het een an ander gescoord hebben. Een mooie handtas voor Sanne en voor Anita een mooi horloge. Pfff, weer een rip uit onze lijf, Bryan

Rond een uur of half negen nog lekker in de stad Indiaas gegeten en toen weer terug naar ons appartement. Kort om: het was weer een hele mooie dag, beetje zonnig en nog wat koud, maar we hebben genoten van museum en fietstocht.

Tot morgen....

Dag 5: gelukkig de Path train rijdt weer

Vandaag hoeven we niet met de ferry naar de overkant, maar konden we gewoon weer met de trein naar het WTC. Maar natuurlijk eerst even ontbijten. Dat doen we nog in Jersey City, vlakbij het station. We worden bedient door een gothic meisje (niets mis mee hoor), maar als we onze bestelling hebben gekregen en ik nog even een foto hiervan maak en net mijn mes en vork pak om te beginnen, pakt ze mijn bord weer weg en ruilt het met die van een andere klant, haha. Goed dat ik eerst die foto had gemaakt en niet direct een hap heb genomen. Gelukkig was mijn bestelling ook nog niet aangeraakt.

Vandaag heb ik ook gekozen voor een pittige omelet, evenals Bryan. De dames namen wederom een gedeelde panecake ontbijtje. Twee koppen koffie en thee erbij maakte ons ontbijt af.

Vervolgens met de PATH weer naar het WTC, alwaar we het 9/11 Memorial Museum bezochten. Heel indrukwekkend om de beelden die nog duidelijk in je hoofd zitten weer terug te zien. Het verwrongen staal van de torens, de fundamenten en de foto’s en filmpjes doen je terug gaan in de tijd. Naarmate je dieper in het museum komt (het is ongeveer 5 lagen diep) hoe meer je je ervan bewust bent dat dit een stuk belangrijke geschiedenis is voor de hele wereld. Ergens las ik dat de helft van de wereldpopulatie deze verschrikkelijke beelden hebben gezien. Hoe dieper je gaat, hoe meer menselijke emoties op je afkomen. Van minuut tot minuut worden de gebeurtenissen getoond. Van het verwrongen staal van de toren tot de verwrongen help van een gesneuvelde brandweerman. Ook hoor je stukjes mobiele telefoonverkeer van passagiers die weten dat het niet goed gaat aflopen en hun geliefde laten weten dat ze van hen houden. Geen woord dat ze weten dat ze gaan sterven. Tot het laatste toe sterk zijn, dat is wat ze deden.

Bryan, nu voor de tweede keer aanwezig, is ook weer behoorlijk onder de indruk, zoals iedereen die hier vandaag aanwezig is. Na ongeveer 2 uur in het museum te zijn geweest, moeten we gaan opschieten. We moeten om twee uur namelijk in Rockefeller Center, voor the top of the rock toer.

Dus hub weer naar de metro en richting Time Square om nog even snel een trui of vest voor Sanne te scoren, want die is iets te luchtig gekleed en het is water koud. Na wat winkels in en uit te zijn geweest, heeft ze het gevonden en koopt een lekker warm vest met capuchon. We scoren nog even een pizzaslide en gaan dat door naar the Rockefeller Centrum. Bryan,  onze gids samen met Sanne, brengt ons snel ter plekke en na nog een half uurtje rondgelopen te hebben in en rond deze toren van pracht en praal mogen we naar boven. En wat een uitzicht hier, het zonnetje schijnt en uit de wind is het goed te doen. Na veel foto’s en de overwinning van Sanne op haar hoogtevrees, gaan we weer naar beneden.  Nu besluiten we naar Flatiron te gaan, een gebouw in de vorm van een strijkijzer. Leuk verhaal, toen dit gebouw gebouwd was bleken de winden om dit gebouw ervoor te zorgen dat de rokjes van de dames hierdoor omhoog waaiden. Vreemd, maar ineens hingen hier vele groepen mannen rond, haha. Ook nu staan er op het plein ervoor en ernaast nog allemaal tafels en stoelen klaar waar je heerlijk van het zonnetje en het uitzicht op dit toch wat vreemde gebouw kunt genieten.

Hierna weer door en op naar de financiële hoek van NY, daar waar het New York Stock Exchange gebouw staat.

Dit ligt vlak naast het WTC en deze wijk hebben we eigenlijk nog niet goed gezien. Deze beurswijk wordt goed beveiligd, veel straten kun je niet inrijden vanwege de roadblocks etc. Als we voor het gebouw staan word net een enorme vlag met “Down” erop gehesen, ik denk dat de beursdag dan officieel gesloten is.

Wanneer we dan richting de Hudsonrivier wandelen, omdat de zon nog schijnt, vraag Bryan of we nog mee willen met shoppen of dat we naar huis willen. Ik heb er eigenlijk niet meer zo’n zin in en voor de twee  jongelui onder ons ook wel eens gezellig om samen wat te doen. Dus Anita en ik worden op de PATH gezet (we hebben maar een instapkaart voor ons vieren) en gaan richting het appartement. We halen nog een kant en klaar maaltijd op en wat andere spullen en gaan lekker naar huis. Helemaal niet verkeerd voor deze oude man, zo voelen mijn voeten zich zeker na 100 km gewandeld te hebben de afgelopen vier dagen. Lekker aan de tafel, kopje thee en dit verslag typen. Daarna lekker met de voeten op de bank.

Nog twee volle dagen te gaan. En wat is New York een mooie stad met zijn vele hoge gebouwen, diners, shops, mensen en metro. Echt een miljoenen stad met veel mensen van alle nationaliteiten. Heel veel Nederlanders hebben we nog niet gezien, maar die zullen er zeker zijn. Ik heb in ieder geval geen spijt van deze reis.

Morgen dag zes met hopelijk nu wel een bezoek aan American Museum of Natural History en om twee uur een fietstocht in Brooklyn en Central Park. Ik heb er weer zin in,  laterzzzzz

Ps, de kaartjes net besteld voor het museum, dus we gaan op zeker.

Dag 4: wandelen in Central Park

Vandaag is het zondag en is onze hoofdattractie de musical Waitress, die Sanne voor ons uitgezocht heeft. Daar moeten we om half zeven zijn om de bestelde kaartjes op te halen en zal de voorstelling om zeven uur beginnen. Maar de dag is nog lang, dus gaan we er weer lekker op uit in NY.

Voordat we weer met de ferry over moeten steken, kopen we lekker muffin en koffie en slaan dus het ontbijt voor nu over. De planning is in de stad verder te ontbijten en omdat het mooi weer is hebben we besloten om eerst het Central Park op de fiets te ontdekken en dan rond een uur of een het Museum of Natural History te bezoeken. Vanuit het metrostation komen we langs de Trumptoren en nemen daar natuurlijk ook een kijkje. Zwaar beveiligd en overal die kop van die man te zien. Alles goud en marmer, wat een weelde.

Dan komen we aan bij het park en wandelen we even rond. We geven een straatmuzikant onze muntjes en daar speelt hij een liedje voor ons. Hij is echter niet zo tevreden met zijn hand muntjes (toch bij twee dollar bij elkaar) en roept Give me bill, give me bill. Maar dat doen we lekker niet, hij moet maar tevreden zijn met de muntjes haha.

Jammer genoeg gaat het regenen en lopen we snel uit het park richting de vele overkappingen bij de hotels. Het is druk en nat. We lopen door naar het museum, maar het is dan al rond half twaalf en onze magen beginnen te smeken om voedsel. Dus eerst lekker een broodje bij Beagels en dan terug naar het museum. Echter de rij is zo enorm lang dat we wederom besluiten dit te skippen en eerst online tickets aan te schaffen.

We besluiten naar de NY Public Library te gaan en daar even te kijken. Hierna gaat Bryan nog even los met winkelen op Time Square. Ik zeg altijd “ hij had een meisje kunnen zijn” haha.

Om een uur of half vier gaan we naar ons appartement om wat op te frissen en om om te kleden voor de show. Om zeven uur zitten we klaar voor de voorstelling en ik moet zeggen “we hebben er allemaal erg van genoten en wat kunnen die zingen, echt mooi”.

Rond half twaalf kunnen we ons bedje in, moe maar voldaan.

Dag 3: bruggen, verschillende landen en 30 km

Vandaag ontbijten we vlak bij ons appartement met heerlijke pancakes en wafels en koffie en thee. We waren er al vroeg, rond een uur of negen en hebben er weer van genoten. Daarna wilden we met de PATH trein naar het WTC station, maar die blijkt het weekend niet te rijden. Echter kregen we wel een kaartje voor de ferry, om zo toch in New York centrum te komen. Met dit retourtje konden we tot half twaalf terug over het water. Dus we moesten wel goed de tijd in de gaten houden. Het was trouwens lekker zonnig weer, dat wordt genieten vandaag.

Tijdens de oversteek zagen we voor het eerst het Vrijheidsbeeld in de verte en natuurlijk de Skyline van NY. Hierna zijn we vanaf de boot langs Ground Zero de stad ingelopen richting de Brokliiii bridge. Deze ....km lange bekende brug kun je te voet oversteken en was gezellig druk. We hebben onderweg veel foto’s gemaakt en ans ogen uitgekeken aan de andere toeristen.

Aan de overkant nog wat te drinken gehaald en vervolgens terug over de Manhattan Bridge, waar ook een wandelpad naast loopt, maar die bijna niet gebruikt wordt door de toeristen. Wel veel hardlopers en wielrenners gebruiken hem voor een stevige workout. Nou, dat was het ook voor ons.

Het laatste deel van de brug eindigde in Chinatown, echt Azië in NY.

We hebben even lekker wat gegeten daar en toen weer doorgelopen naar Little Italy.

Vreemd, maar dan ben je ineens weer in Italië.  Na deze landentrip besloten we richting Coney Island te gaan. Het strand van de newyorkers en vroeger bekend om zijn pretparken aan de kust. Dit is nu echter vergane glorie en men gaat hier nu voor strand, zee en rust.

Tijdens de terugtocht besloten om met de gratis Ferry naar State Island te varen, want dan vaar je langs het Vrijheidsbeeld. Inderdaad mooie foto’s kunnen nemen en op de terugweg weer foto’s van de verschrikkelijke mooi skyline van NY. Wat een fraai gezicht is dat.

We wilde eigenlijk nog om zeven uur naar een Blues club, maar dat hadden we moeten reserveren, er waren alleen nog sta plaatsen. En omdat we al heel wat kilometers gemaakt hadden, hebben we dat maar niet gedaan.

Rond een uur of acht besloten we naar Time Square te gaan, omdat het net wat donkerder begon te worden. Hup, de metro in en richting Downtown. Hier echt weer genoten van de reclamezuilen die daar gigantisch zijn.

Toen weer terug naar de ferry voor de terugvaart naar ons appartement. Rond een uur of 10 waren we erg moe en hadden we net geen 30 km gelopen, maar met 29,5 op de teller is dat wel hetzelfde. Nog even op de bank gezetten en chips en limonade genomen en toen lekker naar bed.

Morgen weer een mooie dag, dan richting Central Park en het Natural History museum. Ik heb er zin an.

Dag 2: Path railway naar de city of New York

IVanwege tijdgebrek alleen de hoofdpunten. Schrijf ik later nog uit.

Onderzoek path train toegang

Vanmorgen al vroeg wakker en snel op weg naar New York City. We gaan met the Path railway naar het WTC station, maar moeten even uitzoeken hoe het gaat met de betaling. We kopen in eerste instantie vier enkeltjes voor 2,75 dollar en gaan op pad. We moeten er bij de tweede stop uit, het World Trade Center. Bryan is onze gids, hij is hier natuurlijk vorig jaar ook al geweest. Bij de betaalautomaten vragen we bij een personeelslid na wat we het beste kunnen doen. Zij raadt ons voor de PATH een familie strippenkaart aan. En voor de metro een week abonnement per persoon. Dan zijn we klaar om te reizen wanneer en waar we willen

Vervolgens stappen we op de metro en brengt Bryan ons naar een heerlijk restaurant om te ontbijten, het heet Bubby’s en hij is hier dus al eerder geweest. Ze schenken heerlijke koffie en vullen steeds bij. Bryan heeft al eerder gezegd dat het vrij veel is wat je krijgt (en ook vrij prijzig), dus gaan we delen. Ieder stel een portie Panecakes ( je krijgt er drie met beleg naar keuze) en dan nog zit je zo vol en wat fruit en havermout met gesmolten kaas (maar die was niet te vreten). Toen we gingen afrekenen was het 101 dollar. Ik heb nog nooit zo duur ontbeten pffff.

Na de schrik van de rekening te boven te zijn gekomen (ach je bent maar 1 keer in NY) konden we gelijk de trap op naar de High Line. Een oude spoorlijn op op hoogte die veranderd is in een park. Echt mooi om te zien en om op te wandelen.  Aan het einde van de high line zijn een aantal nieuwe gebouwen gemaakt, een koperkleurig trappenhuis en een enorme hal die in zijn geheel opengezet kan worden, omdat een deel van het gebouw op wielen staat. In een winkelcentrum loopt Sanne even een Pandorawinkel binnen en komt Anita later met een nieuwe armband naar buiten  “ Heb ik altijd al willen hebben”. Dus Anita weer blij en ik weer armer haha

Dan gaan we richting Times Square, om de  billboards te zien. Wat een licht show is dat, zelfs overdag, dus hier moeten we zeker nog naar terug in de avond. Ineens zie ik de New York Cowboy staan met zijn gitaar en alleen laarzen, slipje en cowboyhoed op/aan.

We besluiten richting Central Park te wandelen en alvast even te gaan kijken bij het Museum of Natural History. Onderweg nemen we ons eerste stukje pizza, die heerlijk is. Het is te laat om het museum in te gaan, dus gaan we terug met de metro naar het WTC station, winkelen nog wat en gaan met de PATH terug naar Jersey City

We halen nog wat spullen bij een foodstore en zien heerlijke kant en klaar maaltijden staan.  We nemen er allemaal een en wandelen naar ons “ thuis” voor een week.

Na deze opgewarmd te hebben in de oven en magnetron. (Jammer alleen dat alle rookmelders af gaan in het appartement vanwege rook uit de oven)  gaan we allemaal met de beentjes omhoog op de bank. Heerlijk we hebben de eerste New York dag gehad. Wat next.......

Dag 1: Vroeg op pad voor de reisdag

Reisdag en korte kennismaking met New York

Na een toch wel lange reisdag gisteren, die om drie uur ‘s morgens vroeg al was begonnen en erg vermoeiend was geweest, waren we op tijd naar bed gegaan. De bedden in ons appartement waren lekker zacht en we waren zo vertrokken.

Nog even terugkijkende op de reisdag was deze dus om drie uur in de ochtend begonnen met douchen, koffers in de auto en richting Schiphol. Daar werd onze auto om half vijf bij de vertrekhal opgehaald en zal daar weer klaar staan als we weer naar huis gaan. Goed geregeld, Anita.

Na te zijn ingechecked en door de douane te zijn gegaan, hadden we tot half zeven tijd om even over de luchthaven te wandelen en lekker koffie te drinken. Half zeven konden we boarden en vertrok het vliegtuig om zeven uur richting Denemarken, alwaar we een overstap hadden op Copenhagen. Daar hadden we anderhalf uur tijd om over te stappen op het vliegtuig dat ons naar New York zou brengen. Dit duurde iets langer vanwege  de vervanging van het vliegtuig.

Om kwart over elf gingen we dan toch de lucht in en kon de reis beginnen. Deze zou tocht zo’n negen uur kosten, wat mij eigenlijk wat tegen viel. We landen zo rond kwart over acht op het vliegveld Newark, waar de lokale tijd vijf uur vroeger was. Dus was het ineens weer kwart over drie. Door de douane gaan duurde ook nog eens anderhalf uur, dus rond vijf uur stonden we dan echt op Amerikaanse bodem en moesten we vervoer vinden om ons naar onze Airbnb appartement voor deze vakantieweek te brengen. Bryan scoorde vrij snel een Uber en dat scheelde ons zo ongeveer vijftig euro, bedankt Bryan.

In een luxe grote Honda werden we naar ons appartement gebracht. Daar aangekomen moesten we met een code de buitendeur van het gebouw in en met een andere code konden we ons appartement betreden.

Het appartement zag er helemaal niet verkeerd uit en ook de buurt was niet verkeerd. Je kijkt je ogen uit en de flats zien er echt zo uit als zoals in de films en series uit Amerika/NY. Allemaal trappen naar de voordeur en kleine ramen met brandtrappen aan de buitenkant van het gebouw.

We hadden allemaal wel zin in wat te eten en na het verdelen van de kamers zijn we de stad ingegaan. Het is Jersey City en ligt net naast Manhattan. Met google maps hadden we al wat voorwerk gedaan en wisten we vrij snel het treinstation te vinden waar we de volgende ochtend naar het centrum zouden gaan. Nu nog een eetgelegenheid zoeken en lekker eten. Het werd Japans en hebben heerlijk gegeten. Na het eten terug naar onze airbnb en lekker op tijd naar bed. We sliepen zo.

Dag 1 geslaagd. Morgenochtend gezond weer op.