NewYork2019.reismee.nl

Dag 5: gelukkig de Path train rijdt weer

Vandaag hoeven we niet met de ferry naar de overkant, maar konden we gewoon weer met de trein naar het WTC. Maar natuurlijk eerst even ontbijten. Dat doen we nog in Jersey City, vlakbij het station. We worden bedient door een gothic meisje (niets mis mee hoor), maar als we onze bestelling hebben gekregen en ik nog even een foto hiervan maak en net mijn mes en vork pak om te beginnen, pakt ze mijn bord weer weg en ruilt het met die van een andere klant, haha. Goed dat ik eerst die foto had gemaakt en niet direct een hap heb genomen. Gelukkig was mijn bestelling ook nog niet aangeraakt.

Vandaag heb ik ook gekozen voor een pittige omelet, evenals Bryan. De dames namen wederom een gedeelde panecake ontbijtje. Twee koppen koffie en thee erbij maakte ons ontbijt af.

Vervolgens met de PATH weer naar het WTC, alwaar we het 9/11 Memorial Museum bezochten. Heel indrukwekkend om de beelden die nog duidelijk in je hoofd zitten weer terug te zien. Het verwrongen staal van de torens, de fundamenten en de foto’s en filmpjes doen je terug gaan in de tijd. Naarmate je dieper in het museum komt (het is ongeveer 5 lagen diep) hoe meer je je ervan bewust bent dat dit een stuk belangrijke geschiedenis is voor de hele wereld. Ergens las ik dat de helft van de wereldpopulatie deze verschrikkelijke beelden hebben gezien. Hoe dieper je gaat, hoe meer menselijke emoties op je afkomen. Van minuut tot minuut worden de gebeurtenissen getoond. Van het verwrongen staal van de toren tot de verwrongen help van een gesneuvelde brandweerman. Ook hoor je stukjes mobiele telefoonverkeer van passagiers die weten dat het niet goed gaat aflopen en hun geliefde laten weten dat ze van hen houden. Geen woord dat ze weten dat ze gaan sterven. Tot het laatste toe sterk zijn, dat is wat ze deden.

Bryan, nu voor de tweede keer aanwezig, is ook weer behoorlijk onder de indruk, zoals iedereen die hier vandaag aanwezig is. Na ongeveer 2 uur in het museum te zijn geweest, moeten we gaan opschieten. We moeten om twee uur namelijk in Rockefeller Center, voor the top of the rock toer.

Dus hub weer naar de metro en richting Time Square om nog even snel een trui of vest voor Sanne te scoren, want die is iets te luchtig gekleed en het is water koud. Na wat winkels in en uit te zijn geweest, heeft ze het gevonden en koopt een lekker warm vest met capuchon. We scoren nog even een pizzaslide en gaan dat door naar the Rockefeller Centrum. Bryan,  onze gids samen met Sanne, brengt ons snel ter plekke en na nog een half uurtje rondgelopen te hebben in en rond deze toren van pracht en praal mogen we naar boven. En wat een uitzicht hier, het zonnetje schijnt en uit de wind is het goed te doen. Na veel foto’s en de overwinning van Sanne op haar hoogtevrees, gaan we weer naar beneden.  Nu besluiten we naar Flatiron te gaan, een gebouw in de vorm van een strijkijzer. Leuk verhaal, toen dit gebouw gebouwd was bleken de winden om dit gebouw ervoor te zorgen dat de rokjes van de dames hierdoor omhoog waaiden. Vreemd, maar ineens hingen hier vele groepen mannen rond, haha. Ook nu staan er op het plein ervoor en ernaast nog allemaal tafels en stoelen klaar waar je heerlijk van het zonnetje en het uitzicht op dit toch wat vreemde gebouw kunt genieten.

Hierna weer door en op naar de financiële hoek van NY, daar waar het New York Stock Exchange gebouw staat.

Dit ligt vlak naast het WTC en deze wijk hebben we eigenlijk nog niet goed gezien. Deze beurswijk wordt goed beveiligd, veel straten kun je niet inrijden vanwege de roadblocks etc. Als we voor het gebouw staan word net een enorme vlag met “Down” erop gehesen, ik denk dat de beursdag dan officieel gesloten is.

Wanneer we dan richting de Hudsonrivier wandelen, omdat de zon nog schijnt, vraag Bryan of we nog mee willen met shoppen of dat we naar huis willen. Ik heb er eigenlijk niet meer zo’n zin in en voor de twee  jongelui onder ons ook wel eens gezellig om samen wat te doen. Dus Anita en ik worden op de PATH gezet (we hebben maar een instapkaart voor ons vieren) en gaan richting het appartement. We halen nog een kant en klaar maaltijd op en wat andere spullen en gaan lekker naar huis. Helemaal niet verkeerd voor deze oude man, zo voelen mijn voeten zich zeker na 100 km gewandeld te hebben de afgelopen vier dagen. Lekker aan de tafel, kopje thee en dit verslag typen. Daarna lekker met de voeten op de bank.

Nog twee volle dagen te gaan. En wat is New York een mooie stad met zijn vele hoge gebouwen, diners, shops, mensen en metro. Echt een miljoenen stad met veel mensen van alle nationaliteiten. Heel veel Nederlanders hebben we nog niet gezien, maar die zullen er zeker zijn. Ik heb in ieder geval geen spijt van deze reis.

Morgen dag zes met hopelijk nu wel een bezoek aan American Museum of Natural History en om twee uur een fietstocht in Brooklyn en Central Park. Ik heb er weer zin in,  laterzzzzz

Ps, de kaartjes net besteld voor het museum, dus we gaan op zeker.